2009. szeptember 3., csütörtök

Psychobilly - A cinterem muzsikája

"Maga úgy néz ki, mintha Elvis most szökött volna a temetőből!" - mondotta egy öregember egy átmulatott éjszaka után Újpest egyik, félhomályba vesző utcáján. Fel is világosítottam, hogy egy mondatban sikerült megfogalmaznia a psychobilly lényegét. Jelen írásunk ennél egy kicsit bővebben mutatja be a műfajt.
Zeneileg a hetvenes évekbeli punk és az ötvenes években taroló rockabilly keveréke, ami a korai időket illeti. A dalok leginkább a horror, a szokatlan és "beteg" dolgok, valamint más tabuk környezetébe helyezhetőek kizárólag vicces és tréfás szövegvilággal ellátva.
Kicsit morbidnak tűnhet ez a párosítás, de nem kell messzire mennünk, hogy hasonlóan furcsa felállást találjunk, elég csak belelapozni egy néprajzi lexikonba. Magyarországon, főleg az Alföldön volt elterjedt szokás, a halottas játék. Ez lényegében egy temetést mutatott be meglehetősen mókás stílusban.


Tréfát űznek a halálból.

"A Nagyalföldön a temetést parodizáló játék igen kedvelt volt, és lakodalom aligha fejeződött be a halottas játék bemutatása nélkül. A szereplők férfiak voltak. A női szerepeket is férfiak alakították. A halottas játék szereplői a halottat alakító játékos, a pap, a kántor, a halott felesége és gyermekei. A „halottat” lócára, létrára, asztalra stb. fektetve vitték be a lakodalomba, amelynek résztvevői nagy érdeklődéssel fogadták és nézték végig a jelenetet. A halottas játék egyik legfontosabb részét a pap beszéde alkotta, amely a valóságos gyászbeszédek felépítésének, fordulatainak a mintájára készült, vaskos, obszcén kifejezésekkel megtűzdelve. Az obszcenitás a játék cselekményében is megmutatkozik. A pap beszéde közben a halott családtagjait alakítók jajgatnak, a feleség a halott penisét fogdossa. A phallost rendszerint kukoricacsővel, csutkával, botdarabbal, sárgarépával imitálják. A játék több variánsában a halott feltámasztására, életre keltésére történik kísérlet. Megjelenik a csodadoktor, aki napraforgószárból készített injekciós tűjével – amelyből lisztet fúj ki – éleszti a halottat. – A farsangi időszakban bemutatott halottas játékok rendkívül változatosak. Farsangkor a halottat nemcsak élő személlyel, hanem igen gyakran szalmabábbal, döglött állattal, a koporsót helyettesítő lefelé fordított tekenővel alakítják."
A kendék mesterien mívelték a tréfa mikéntjét, az nem vitás. Másik nagyszerű példa a szaploncai vidám temető. Szaplonca egy erdélyi falu, ahol egy Stan Ioan Pătraş nevezetű mesterember készített érdekes sírfeliratokat.


Csak vidáman!


"Itt nyugszom én idelenn
Braic Ileana a nevem
Volt öt legénygyermekem
Isten tartsa valahányat
Neked Griga megbocsátok
Bár a késed belémvágtad
Mikor leszúrtál részegen,
De eltemettél tisztesen
Itt a nagy templom tövén
Te is megtérsz majd mellém"
A psychobillyre visszatérve, a fent említett kulturális értékeknek is ugyanez a célja, a halált próbálják egy kicsit emberközelibbé tenni. Természetesen ez csak szerény személyem véleménye. De haladjunk is tovább! A műfaj a politikát teljesen mellőzi, mivel annak idején a legényeknek és leányoknak a ködös Albionban elegük lett a jobb- és baloldal világmegváltó botorságaiból, így leszögezték, hogy a psychobilly koncertek politikamentes övezetnek számítanak.
Maga a kifejezés a "One Piece at a Time" című country számban tűnik fel először, amelyet Wayne Kemp írt 1976-ban Johnny Cash számára. A dal egy autógyári munkásról szól, aki alkatrészenként lop össze egy Cadillacet sok-sok év alatt és a végeredmény egy "psychobilly" Cadillac lesz.


A bizarr álomautó.

"Ugh! Yow, RED RYDER
This is the COTTON MOUTH
In the PSYCHO-BILLY CADILLAC Come on

Huh, This is the COTTON MOUTH
And negatory on the cost of this mow-chine there RED RYDER
You might say I went right up to the factory
And picked it up, it's cheaper that way
Ugh!, what model is it?"

A kifejezést később a kaliforniai (1975-től New York-i) The Cramps együttes is használni kezdte a plakátjain. Őket tekinthetjük a psychobilly előfutárának, de magukat még nem psychobilly együttesként írják le annak ellenére, hogy zenéjükben punk és rockabilly elemek keveredtek, a szövegvilág pedig horrorisztikus attitűdöt vett fel.


Ők már a temető kapujánál jártak.

Az első zenekar, amely egyértelműen mutatta a teljes elmebaj jeleit, a dél-londoni Meteors volt, amely 1980-ban alakult és a mai napig csak magát tekinti eredetinek. Az ő rajongóik alkották meg a műfajra jellemző "táncot", a wreckinget, amely a punk koncerteken elterjedt pogóhoz hasonlít.


A Meteors fura ura.



Wrecking a Riptide koncertjén.

A felnyírt Elvis-frizurát, a quiff névre hallgató hajszerkezetet a Teddy Boy mozgalom (angol rockabilly közösség röviden) elleni lázadás szülte meg, erre utal a The Sharks "Take a Razor to Your Head" című száma is. 


Égnek áll a hajuk és élvezik.

1982-ben a hammersmith-i (London egyik negyede) Clarendon Hotelben megnyílt a Klub Foot, amely hamarosan az őrület központjává vált és elősegítette az élőhalottak ismerkedését ,valamint további polgárok megfertőzését. Több együttes is itt kezdte pályafutását és vált népszerűvé. Többek között a Guana Batz, Demented Are Go, Coffin Nails és a holland Batmobile.


A rémmulató.

1984-ben egy válogatás is készült az itt fellépő bandák koncertfelvételeiből "Stomping at the Klub Foot" néven. A szórakozóhely végül 1988-ban egy városrendezési terv áldozatává vált.


Horror éjjel, horror nappal, horror minden hullámhosszon.


A 80-as évek közepétől Európa más tájain is oszlani kezdtek az élettelen testek, ekkor alakult és vált népszerűvé a német Mad Sin, a dán Nekromantix és az Egyesült Államokból Angliába települő The Quakes is. Egy válogatás is készült ebben az időszakban "Rockabilly Psychosis and the Garage Disease" néven, amely az említett két műfaj és a psychobilly kapcsolatát mutatja be. A korszakot jellemzi a zenei világ vegyítése más stílusokkal is, amelyet a 90-es évek közepétől induló harmadik hullám vitt tovább és bővített. Eddigre már az egész világot hatalmába kerítette ez a furcsa téboly, s olyan zenekarok tűntek fel a színtéren, mint a japán Battle of Ninjamanz, a dán Godless Wicked Creeps, a holland Asmodeus, az amerikai Tiger Army és még sokan mások.
Miközben lassan szétette a rozsda a vasfüggönyt, Magyarországon pár ember kezdett érdeklődni a műfaj iránt, zenekarok létrehozására is voltak próbálkozások, de legelőször az 1995-ben alakult Gorilla nevezetű formációnak sikerült maradandót alkotni és ez annyira jól sikerült, hogy külföldön is nagy hírnévre tettek szert. 2001-ben az énekes Kanadában telepedett le, amely az együttes aktív szereplésének végét jelentette, de 2009-ben visszatelepült Magyarországra, így hamarosan újabb koncertek várhatóak.
Természetesen az elmúlt években nem tétlenkedtek a műfajt kedvelő ifjak és felélesztették a műfajt hosszú és mély álmából. 2004-ben pár hardcore legény megalapította a The Silver Shine-t, amely azóta három albumon, három tagcserén és pár turnén már túl van, valamint a nemzetközi közösség ismertebb bandáit is elhozták hazánkba. Az éledező temetők láttán a régi sírásók is előmásztak, így hamarosan a Voodoo Allen névre hallgató zenekar is a rémek közé csapott, egész pontosan 2006 novemberében. 2007-ben őket követte a The Silver Shine tagok másik bandája, az Ati Edge and the Shadowbirds, valamint a női énekessel riogató psychobilly-surf zenekar, a Los Tiki Torpedoes, majd 2009-ben a psychobilly és más műfajok keverésével operáló The Crooked és a The Hellfreaks. A zenekarok számával egyetemben a műfajt életstílusként űző fiatalok száma is emelkedett az utóbbi időkben. 


Gorilla



The Silver Shine



Voodoo Allen



Ati Edge and the Shadowbirds



Los Tiki Torpedoes


The Crooked



The Hellfreaks



Rövid kalandozásunk a cinteremben véget is ért, néhány felvétel ízelítőnek.

Batmobile - Transylvanian Express


The Meteors - Wolfjob


Gorilla - Hotel Phantom


The Silver Shine - Don't Trust the Girl with the Chainsaw